Θεία ενανθρώπηση
Θεία ενανθρώπηση

Θεία ενανθρώπηση

Άφατη συγκατάβαση του Θεού, μοναδική ευεργεσία για τον άνθρωπο


Τι να πω ή τι να λαλήσω; Το θαύμα με εκπλήσσει. Ο «Παλαιός των ημερών» (δηλ. ο Θεός Πατέρας) έχει γίνει παιδί, Αυτός που κάθεται σε θρόνο υψηλό και υπερυψωμένο τοποθετείται σε φάτνη, Αυτός που δεν είναι δυνατόν να ψηλαφηθεί και είναι απλούς, ασύνθετος και ασώματος, περικλείεται σε ανθρώπινη αγκαλιά, και Αυτός που διασπά τα δεσμά της αμαρτίας περιπλέκεται σε σπάργανα επειδή αυτό θέλει.

Γιατί θέλει την ατιμία να την μεταβάλει σε τιμή, την αδοξία να την ενδύσει με δόξα, τη συνήθεια της κακίας να την μεταστρέψει και να την αναδείξει σε τρόπο αρετής. Γι’ αυτό λαμβάνει το δικό μου σώμα, για να χωρέσω εγώ τον Λόγο Του και αφού έλαβε τη δική μου σάρκα, μου δίνει το δικό Του Πνεύμα, ώστε δίνοντας και λαμβάνοντας σαν άλλος έμπορος να εξασφαλίσει για μένα σαν άλλο κέρδος θησαυρό ζωής. Λαμβάνει τη σάρκα μου για να με αγιάσει, μου δίνει το Πνεύμα Του για να με σώσει.



Γιατί όμως γεννιέται από παρθένο και φυλάττει αβλαβή την παρθενία της; Επειδή παλιά ο διάβολος εξαπάτησε την Εύα, η οποία ήταν παρθένος, γι’ αυτό ο Γαβριήλ κόμισε στη Μαριάμ, η οποία ήταν παρθένος, τη χαρμόσυνη είδηση ότι θα γεννηθεί από αυτήν ο Σωτήρ.

Αφού εξαπατήθηκε η Εύα, γέννησε λόγο που προκάλεσε τον θάνατο. Η Μαρία μετά τον Ευαγγελισμό της γέννησε ως άνθρωπο τον Λόγο, ο Οποίος έγινε για μας πρόξενος ζωής αιωνίου.

Ο λόγος της Εύας έδειξε το δένδρο με το οποίο εκδίωξε τον Αδάμ από τον Παράδεισο. Ο Λόγος που γεννήθηκε από την Παρθένο έδειξε τον Σταυρό, μέσω του οποίου εισήγαγε τον ληστή στον Παράδεισο για λογαριασμό του Αδάμ.

Σ’ Εκείνον λοιπόν, ο Οποίος δίνει διέξοδο στα αδιέξοδα, δηλαδή στον Χριστό, ας αναπέμψουμε δόξα μαζί με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα, τώρα και πάντοτε και στους ατελεύτητους αιώνες. Αμήν.

Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Λόγος στα Γενέθλια του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού